onsdag 17 oktober 2012

Äppelpaj


Idag gjorde jag en äppelpaj som jag ska bjuda på imorgon kväll då vi får middagsgäster som kommer på soppmiddag! Den här äppelpajen är så god så jag måste dela med mig av receptet, den är enklare att göra än en smulpaj. Jag tycker den är godast med vaniljglass! Ät & njuut.

6 äpplen (ca 800 g)
150 g smör
3 dl havregryn
2 dl socker
1/2 dl ljus sirap
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
2 msk mjölk
 

1. Sätt ugnen på 175°C. Smält smöret i en kastrull. Dra från värmen. Blanda i alla övriga ingredienser utom äpplena.
2. Skala, kärna ur och skiva äpplena tunt. Lägg äpplena i en smord ugnssäker form. Fördela smeten över.
3. Ställ in i ugnen i ca 30 minuter eller tills pajen är gyllenbrun och knäckig. Servera med glass eller vaniljvisp.




1 kommentar:

Unknown sa...

O den var supergoood!!! Tackar tackar :)